Інтернет-революція в освіті впевнено крокує планетою. У США законодавці хочуть інтегрувати масові он-лайн-курси в систему державної освіти. Відповідні законопроекти були терміново винесені на розгляд законодавчих зборів штату Каліфорнія. Ось уже багато років штат переживає кризу вищої освіти. Постійне урізання бюджетних витрат на систему університетів штату, що збіглося зі зростанням попиту на вищу освіту, призвело до гострої нестачі місць у ВНЗ. Як підсумок, з'явились «черги» на відвідання найбільш затребуваних студентами курсів. Через це, наприклад, 40 % студентів Каліфорнійського університету не змогли отримати ступінь у відведений чотирирічний строк. Тепер законодавці штату хочуть вжити рішучих заходів, й допомогти в цьому повинні масові он-лайн-курси. Винесений на розгляд законодавчих зборів штату білль № 502 передбачає створення радою представників найбільших університетів списку із 50-ти найбільш «перевантажених» курсів. Для кожного такого курсу буде затверджено його аналог – он-лайн-курс, успішне проходження якого повинні будуть визнавати всі ВНЗ штату. Критеріями відбору таких он-лайн-курсів стануть наявність фінальних іспитів, сувора ідентифікація особистості студентів, використання безкоштовних навчальних матеріалів для самопідготовки, активна взаємодія між учнями та викладачем. Таким чином студенти будуть позбавлені від академічних «черг», а бюджет штату від нескінченного зростання витрат на популярні курси. Інший білль - № 1306 - передбачає створення нового каліфорнійського університету й у принципі не здійснює навчання студентів. Його завданням стане винятково організація іспитів, успішна здача яких дозволить студентам отримувати кредитні бали, а при наборі потрібної кількості «кредитів» - диплом. Стає неважливо, отримав студент потрібні знання в університеті чи зміг освоїти їх самостійно за допомогою тих чи інших он-лайн-курсів. Якщо він зможе успішно скласти всі іспити, то отримає диплом. Цей білль відкриває нові горизонти для масових он-лайн-курсів. Якщо раніше подібні курси давали знання, але не ступінь, то тепер знання, отримані за їх допомогою, можна буде успішно конвертувати в повноцінний диплом. Найближчі місяці покажуть, чи стануть ці законопроекти чинними законами в Каліфорнії. Той факт, що винесені вони на розгляд законодавчих зборів впливовими місцевими політиками, робить це цілком імовірним. У разі їх прийняття це стане тектонічним зрушенням в освітній системі США. Каліфорнія твердо закріпила за собою статус штату-лідера в освітніх інноваціях. У разі проходження законопроектів дуже великі шанси на те, що за нею підуть і інші штати. Перший прецедент уже є: у квітні у Флориді на розгляд законодавчих зборіввинесений білль, аналогічний каліфорнійським ініціативам. Але не законопроектами єдиними живе он-лайн-освіта Каліфорнії. В університеті Сан Хосе ось уже більше півроку реалізується експеримент із заміною традиційних лекцій відеолекціями масових он-лайн-курсів освітньої платформи edX. Це дозволяє значно скоротити навантаження на викладачів, які тепер не читають лекції, а можуть зосередитись на роботі зі студентами, семінарах і практичних заняттях. Даний підхід економить кошти на зарплату викладачів і значно збільшує кількість студентів, які можуть одночасно проходити курс в університеті. Результати першого семестру вражають. Кількість тих, хто успішно закінчив експериментальний курс «Схемотехніка та електроніка», склала 91 %, у той час як результати тих, хто паралельно проходив курси традиційного формату, склали близько 60 %. Експеримент буде розширюватись у рамках університету вже цієї осені, а курси подібного формату незабаром стартують ще в 11-ти ВНЗ штату. Ситуація із хронічним недофінансуванням вищої освіти в Україні нагадує проблему недофінансування університетів штату Каліфорнія в мініатюрі. Але шляхи вирішення цієї проблеми були обрані різні. У США вирішили зберегти якість вищої освіти ціною скорочення місць у державних університетах. В Україні ж було вирішено забезпечити бюджетними місцями максимальну кількість студентів - на шкоду обсягу витрат на навчання кожного з них і, відповідно, на шкоду якості освіти. Але, можливо, шляхи виходу зі сформованого скрутного становища в далекій Каліфорнії й України співпадуть? Перші кроки в законодавчому плані вже зроблено. Так, закон України «Про професійний розвиток працівників» у загальних рисах описує процедуру визнання результатів неформального професійного навчання. Але для того щоб використовувати потенціал масових он-лайн-курсів на благо країни, українським законодавцям і державі доведеться створити цілий пласт законів та указів. Вони повинні будуть стимулювати провідні державні університети до створення масових он-лайн-курсів. А більш слабкі університети - до використання цих курсів у рамках свого навчального процесу для підвищення якості навчання та зниження витрат. Приватні компанії повинні мати правове поле для створення та продажу своїх власних курсів. У повністю контрольованої державою сфері вищої освіти лише вона і здатна перетворити окремі починання ентузіастів на ниві масових он-лайн-курсів на повноцінну модернізацію вищої освіти країни.
|