Головна » 2012»Вересень»29 » У вчителів переважає знаннєвий підхід до оцінки результатів навчання
15:51
У вчителів переважає знаннєвий підхід до оцінки результатів навчання
Освіта: Про це свідчать результати опитування, метою якого було вивчення думки учнів випускних класів та їх учителів щодо результатів навчання у школі.
Усього опитуванням, що було проведено Центром освітнього моніторингу, було охоплено понад 300 респондентів. Результати опитування свідчать, що найважливішими для себе результатами навчання у школі випускники вважають сформоване бажання облаштувати власне життя та вироблення потреби мати власну думку. Також серед важливих результатів навчання у школі випускники назвали набуття знань і умінь для проходження ЗНО, здатність приймати рішення та відповідати за них, набуття вміння вільно спілкуватися. "При цьому, не дивлячись на те, що більшість учнів найважливішим результатом навчання у школі назвали бажання облаштувати власне життя, на останню, 17-у, позицію вони віднесли здатність мати навички вирішувати життєві проблеми. Тобто, випускники на порозі дорослого життя ще не вбачають залежності між умінням вирішувати життєві проблеми та здатністю облаштувати власне життя", - підкреслюють автори моніторингу. Також на думку фахівців Центру освітнього моніторингу випускники явно недооцінюють значення сформованих уявлень про різні професії. "Практичний же досвід свідчить про те, що досить часто молоді люди витрачають багато часу й сил на пошуки своєї ніші на ринку праці, яка б відповідала їхнім особистим інтересам і здібностям", - зазначають експерти ЦОМ. У свою чергу, результати опитування вчителів свідчать про те, що найважливішим результатом навчання у школі вони визначили набуття випускниками знань і умінь для проходження ЗНО. Серед інших пріоритетних результатів навчання у школі вчителі також визначили сформованість в учнів бажання облаштувати власне життя. Важливими на думку вчителів також є набуття їх вихованцями знань і вмінь для проходженнядержавної підсумкової атестації (ДПА), сформованість навичок застосовувати набуті знання у практичній діяльності та набуте уміння учнів вільно спілкуватися. Характерно, що якщо серед пріоритетів випускників вироблення потреби мати власну думку посідає друге місце, то в педагогів ця позиція лише на восьмому місці. Інша важлива обставина – і випускники, і вчителі модернізацію країни не пов’язують з облаштуванням власного життя. Вочевидь, зазначають автори моніторингу, серед учителів все ще переважає знанієвий підхід до результатів навчання їх вихованців, домінує знанієва цінність шкільної освіти. "Причиною цього може бути те, що навчальна діяльність у школі першою чергою зорієнтована на підготовку до іспитів – ДПА та ЗНО", - ідеться у звіті ЦОМ. Автори опитування зазначають, що вірогідним поясненням того, чому вчителі серед першочергових результатів навчання у школі не назвали здатність розуміти цілі життя, приймати рішення та відповідати за них, толерантно ставитися до проявів інакшості, поважати альтернативну думку тощо, може бути зорієнтованість педагогів на досягнення предметних результатів і недооцінюють особистісні результати навчання. "Очевидно, що педагогічні працівники в цій ситуації є не винуватцями, а заручниками укоріненої за десятки років системи оцінювання їх діяльності, адже робота вчителя оцінюється не по тому, які якості вони виховають в учнів, а на підставі формальних показників: відвідування учнями уроків, поточні результати навчання, вимірювані в балах, результати проходження учнями ДПА та ЗНО, кількість підготовлених "олімпіадників", кількість випускників, які вступили до вищих навчальних закладів тощо", - ідеться в опублікованих результатах дослідження, що проведено фахівцями Центру освітнього моніторингу.