Зазначимо, список хвороб було складено у контексті очікуваного підписання на Самміті Східного партнерства ЄС у Вільнюсі (28-29 листопада ц.р.) Угоди про асоціацію з Україною. Він виглядає так: 1. Корупція та хабарництво при вступі та навчанні у державних і комунальних освітніх установах, в яких гарантована безкоштовність здобуття освіти. «Ціна» збереження status-quo: а) корупція в системі освіти й надалі створюватиме в суспільстві ситуацію дискримінації громадян у галузі обов'язкових і безкоштовних освітніх послуг; б) продовжиться практика дискримінації (першою чергою, громадян з низькими доходами і таких, які проживають в населених пунктах, віддалених від великих освітніх і культурних центрів) до якісної освіти; в) значні кошти й надалі обертатимуться у сфері «тіньової» економіки; ще більша криміналізація на цій підставі економічного сектору; г) консервуватимуться й зміцнюватимуться аморальні установки в суспільстві. 2) Нерівний доступ громадян до якісної освіти (преференції окремим категоріям населення при вступі до університетів; цілеспрямоване применшення ролі зовнішнього тестування як єдиної для всіх процедури вступу до університету; масове закриття шкіл під приводом «економії фінансів»; нерівний розподіл фінансових та матеріальних ресурсів між навчальними закладами). «Ціна» збереження status-quo: а) Зниження освітнього й інтелектуального рівня населення; б) Відтавання України від загальноєвропейських процесів інноваційного розвитку; в) Збільшення чисельності некваліфікованої робочої сили, налаштованої на еміграцію до більш економічно успішних країн; г) Загострення криміногенної ситуації як в Україні, так і в країнах ЄС у зв’язку зі збільшення числа людей з низьким освітнім рівнем й, відповідно, матеріальними статками. 3) Відсторонення громадськості від впливу на прийняття управлінських рішень у сфері освіти (прийняття виконавчою владою управлінських рішень всупереч експертним висновкам та пропозиціям громадянського суспільства щодо стратегії і тактики розвитку освіти). «Ціна» збереження status-quo: а) Обмеження права громадян впливати на дії виконавчої влади; б) Прийняття рішень, що суперечать правам та інтересам громадян у сфері освіти; в) Створення перешкод на шляху конструктивного діалогу між державою та громадянським суспільством; г) Зростання соціальної напруги у суспільстві. 4) Невідповідність національного законодавства у сфері освіти загальноєвропейському (повільна і непослідовна імплементація Болонського процесу; монополія органів державної влади на управління навчальними закладами; відсутність на практиці академічних свобод і університетської автономії; архаїчна система управління й менеджменту). «Ціна» збереження status-quo: а) Відставання національної системи освіти від загальноєвропейських стандартів її якості; б) Обмеження можливостей для високоосвічених фахівців з України реалізувати себе як в Україні, так і в інших країнах, де на них є попит; в) Невизнання дипломів українських університетів за кордоном; г) Обмеження міжуніверситетських та студентських обмінів, міжкультурного діалогу між діячами науки й освіти в рамках загальноєвропейських структур. 5) Відсутність узгодженості між обсягами та напрямками підготовки за кошти державного та місцевого бюджетів фахівців з вищою освітою і реальними запитами і можливостями ринку праці. «Ціна» збереження status-quo: а) Нераціональне витрачання коштів платників податків; б) Неефективне використання людського потенціалу; в) Зростання безробіття; г) Перепони на шляху структурної перебудови української економіки на засадах інноваційного розвитку.
|