Освіта (В. Джалілова, директор Макіївського ліцею № 1 Донецької обл.): У зв’язку з чим виникла необхідність упровадження освітніх округів? Чи то проява нового підходу до управління та розвитку загальної середньої освіти на місцевому рівні? Чи то черговий експеримент щодо модернізації управлінської діяльності на місцях? А може це, узагалі, використання інноваційних технологій у освіті щодо створення нових форм кооперації? Чи може модель освітнього округу бути новітньою перспективою для суспільної громади? Багато запитань, а відповідь одна ‑ освітньому округу бути, бо це актуально, інноваційно, якісно. Виходячи з основних нормативних документів про освіту, можна чітко визначити найактуальнішу проблему сьогодення – доступність якісної освіти для всіх. Єдиний засіб вирішити її ‑ це відмовитись від думки створення біля кожного будинку своєї школи, хоча це і зручно та організувати роботу закладів, де мають бути зосереджені найсучасніші освітні ресурси, яких може й немає в окремо розташованих школах. Освітній округ ‑ один із можливих варіантів створити необхідні й достатні умови для отримання всіма дітьми якісної освіти. Сьогодні в освіті України поширюється ідея "знаходження свого обличчя" кожним освітнім закладом. Вона втілюється в життя кожного окремого закладу шляхом складання програми розвитку, в основу якої покладено конкретні принципи, концептуальні засади організації навчально-виховного процесу, ідеї, завдання тощо. Важливо вміти виходити за межі власної системи, щоб успішно формувати такі зовнішні канали зв’язку, які були би здатні постійно відтворювати суспільну цінність освіти. Управлінням освіти Макіївської міської ради, що на Донеччині, створено певну систему розвитку освітніх округів, яких зараз уже нараховується дев’ять. Але слід підкреслити, що освітній округ ‑ це не тільки територіальне утворення, а й потужна матеріально-технічна та навчально-методична база з висококваліфікованим кадровим потенціалом. Це дієвий чинник покращення якості освітніх послуг. Освітній округ № 2 нашого міста – це добровільне об’єднання семи загальноосвітніх навчальних закладів різних типів: Макіївська міська гімназія, Макіївський міський ліцей, Макіївський ліцей № 1 із загальноосвітньою школою № 61, Макіївська загальноосвітня школа І ступеня № 5, Макіївська загальноосвітня школа І–ІІІ ступенів № 22, 11, 7, 4 2, а також позашкільних навчальних закладів: Будинок дитячої та юнацької творчості та Дитяча юнацька спортивна школа. Округ здійснює освітню діяльність, створюючи сприятливі умови щодо забезпечення культурно-освітніх потреб громадян, які проживають у межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці. Наш ліцей є опорним закладом освітнього округу № 2, найголовніші задачі якого полягають у тому, щоби створити освітянську територію з максимальними умовами для задоволення потреб населення. Опорний заклад покликаний координувати й усе методичне забезпечення щодо функціювання певного освітнього округу, давати навчально-методичні консультації адміністрації інших навчальних закладів, педагогам, організувати систему заходів, спрямованих на розвиток активності, творчого потенціалу як педагогів, так і учнів. Наша діяльність підпорядковується розробленому та затвердженому положенню про опорний заклад освітнього округу. Управління освітнім округом здійснюється на колегіальних засадах координаційною радою округу, до складу якої входять представники міського управління освіти та навчально-методичного центру, керівники всіх суб’єктів освітнього округу. Науковий, навчально-методичний, психолого-педагогічний супровід діяльності освітнього округу здійснюють фахівці навчально-методичного центру управління освіти Макіївської міської ради. Ще задовго до створення горизонтальної форми самоврядування та кооперації в системі освіті міста в нашому ліцеї виникла ідея створення корпоративного проекту щодо роботи культурно-просвітницького центру для учнівської молоді нашого освітнього округу. Це була спроба спільного рішення актуальних навчально-виховних і соціальних проблем учнівської молоді, а також сприяння налагодженню постійного діалогу між державними інституціями, недержавними установами та громадськими організаціями з молодими людьми, бо на нашу думку, саме вони є головним інтелектуальним, трудовим, культурним, творчим, духовним та фізичним потенціалом незалежної України. За ідеєю, робота окружного культурно-просвітницького центру являє собою не тільки систему надання освітніх послуг учням шкіл, закріплених за округом, та організацію дозвілля дітей, які в повній безпеці можуть вільно спілкуватись, розважатись, почувати себе незалежними, проявляти інтерес, ініціативу, активність і творчість, але й можливість отримувати юридичну, соціальну, медичну та психологічну допомогу. Цей проект був признаний лауреатом Всеукраїнського конкурсу на грант Президента України для обдарованої молоді ще у 2009 році. Робота нашого освітнього округу здійснюється за трьома напрямами: діяльність управлінського апарату; методична робота з кадрами (як з висококваліфікованими, так і з молодими педагогами) та спільна робота з учнівським і батьківськими колективами. На нинішньому етапі нашою опорною школою відпрацьовується технологія зовнішнього управління школами округу. Спільне планування дозволяє прогнозувати шляхи становлення великого колективу педагогічних працівників округу, створювати об’єктивну ситуацію, коли можливий максимальний і різнобічний розвиток особистості вчителя й учня, самореалізація їх творчих можливостей. До опорної школи освітнього округу, в якої різко змінюється статус, зростають і відповідні вимоги до кваліфікаційного рівня її управлінських, методичних і педагогічних кадрів, що потребує наявність нового управлінського мислення. Велику допомогу у плануванні спільної діяльності надають різні форми корпоративної роботи. Проведення засідань "круглого столу" серед директорів навчальних закладів освітнього округу з проблеми "Управління закладом освіти в сучасних умовах", де обговорюються питання стратегічного розвитку округу, управлінські дії адміністрації школи щодо підвищення якості освіти, організаторська діяльність керівника в сучасних умовах, управління персоналом в умовах інноваційних змін, що відбулись. Особлива увага в роботі освітнього округу надається реалізації питання допрофільного та профільного навчання учнів. Профілізація навчання реалізується через допрофільне диференційоване навчання, метою якого є забезпечення базової освіти та підготовка учнів до свідомого вибору предметів для поглибленого вивчення на третьому ступені навчання, та профільне навчання, яке є шляхом органічної єдності загальноосвітніх дисциплін і профільних спецкурсів, забезпечення високого рівня навчальної компетентності учнів, орієнтації у професійному виборі. Для задоволення освітніх потреб обдарованих учнів у освітньому окрузі проводяться міжшкільні факультативи Центру розвитку обдарованої молоді (інформатика, українська мова, історія, математика). Наш базовий навчальний заклад оновлює навчально-виховний процес на засадах компетентнісно зорієнтованого навчання, упроваджуючи освітні технології організації групової діяльності, створення ситуації успіху, проектної технології тощо. Досвід роботи нашої опорної школи з питання організації профільного навчання було презентовано під час обласного конкурсу на кращу модель профільного навчання, а досвід із упровадження сучасних освітніх технологій педагогічний колектив представив на шпальтах обласної збірки інноваційного досвіду "Альманах інноваційної діяльності Донеччини". Робота нашої опорної школи спрямована ще й на розширення освітньо-розвивальних послуг у окрузі. Це, перш за все, включення нових суб’єктів до складу освітнього округу, розширення мережі профільного навчання, збільшення кількості міжшкільних факультативів, організація дистанційного навчання, упровадження гнучких методів організації навчально-виховного процесу. Перший крок зроблений, робота ця масштабна, але цікава. Освітній округ № 2 – це ще не цілісна та не самодостатня соціально-педагогічна система, але це система, яка здатна забезпечувати надання високоякісних освітніх послуг і задовольняти освітні потреби населення.
|