Для вступу в університет за кордоном і для можливості отримання стипендії необхідно зібрати певний пакет документів, який у тому чи іншому вигляді буде включати в себе: резюме, мотиваційний лист, аплікаційну форму, диплом, рекомендацію, результат тесту на знання іноземної мови тощо. Кожен із цих документів повинен бути правильно оформленим і демонструвати ваші найкращі сторони. Тільки ці документи буде аналізувати приймальна або стипендіальна комісія при прийнятті рішення щодо вас, тому помилки неприпустимі. Перше, з чим треба визначитись, як тільки ви вирішили вступати до іноземного університету, це мова, якою ви хочете навчатися. Швидше за все це буде англійська. Тоді першою необхідною умовою буде підтвердження вашого знання англійської мови (тести IELTS, TOEFL та ін.). Якщо ваша англійська мова ще не настільки добра, щоби складати іспит, варто зайнятись її інтенсивним вивченням. Якщо ви вирішили йти на курси підготовки до іспитів, дуже уважно поставтесь до вибору курсів, а саме викладача. На багатьох курсах перше або пробне заняття безкоштовне. Скористайтеся цією можливістю й оцініть якість викладання. Вам потрібен такий викладач, який пояснить складні моменти, навчить нового, зможе дати слушні поради і, найголовніше, буде мотивувати вас рухатись далі. Дуже добре намагатися знайти тих викладачів, чиї учні не тільки добре склали іспит, а й поїхали здобувати освіту за кордоном, а ще краще, якщо отримали стипендію, оскільки знання та якість мови знадобляться не тільки для складання іспиту, а і для підготовки інших документів. Паралельно з вивченням англійської мови варто починати шукати програму для навчання та фінансування. Оскільки сайти, на яких розміщена інформація про стипендії та гранти, у більшості своїй англійською, - це, крім усього іншого, буде практикою для вдосконалення мови. Програми можна шукати, спираючись на країну, університет чи наукову галузь. Про те, як профінансувати вашу освіту і де шукати стипендіальні програми, ви можете прочитати у статті «Хто може профінансувати ваше навчання в Європі». Вам буде зручніше, якщо ви створите для себе базу даних, наприклад, в Excel, куди будете вносити програми, що вас цікавлять, документи, які вони вимагають, інформацію про строки подачі документів (deadline), посилання на сайти програм, а також іншу цікаву для вас інформацію. Це допоможе не заплутатись у величезній кількості інформації й не упустити важливі факти та дати. Як тільки ви з'ясуєте, які документи вам необхідні, можна приступати до їх підготовки. Диплом і додатки з оцінками не треба перекладати в бюро і, тим більше, завіряти нотаріально, достатньо, щоб вони були завірені відділом міжнародних зв'язків вашого університету й деканатом. Уважно перекладайте назви предметів, іноді дослівний переклад буде незрозумілим для приймальної комісії закордонного університету, краще перевірити, як називаються предмети з подібним змістом в європейських вищих навчальних закладах, бо вам важливо, щоби приймаюча сторона правильно зрозуміла, що ви вивчали. Відповідально поставтесь до вибору людини, в якої будете просити рекомендацію, це мусить бути людина, з якою ви працювали близько й вона знає вас, ваші сильні сторони та потенціал. Плюсом буде, якщо вона має високе наукове звання (доктора, професора) або ж високу посаду, але, усе одно, першочерговим є не статус, а те, наскільки добре вона знає ваші здібності. Якщо ця людина погодиться сама написати рекомендацію, поясніть їй, яка саме структура вам потрібна і які ваші риси треба підкреслити. Будьте дуже уважними, якщо ви вирішите написати рекомендацію самостійно і просто дати її на підпис. Якщо рекомендація та мотиваційний лист будуть написані в одній стилістичній формі з використанням однієї лексики, ваші документи відразу вилучать з розгляду. Якщо все-таки вам треба писати рекомендацію самостійно, зверніться до свого викладача англійської, щоб він вам допоміг з написанням тексту в іншій стилістичній формі. Багато рецензентів можуть не володіти англійською мовою, тому до перекладу рекомендації необхідно поставитись уважно. Цей переклад має бути офіційним, але без нотаріального засвідчення. Зверніть особливу увагу на якість перекладу, бо саме його буде читати й оцінювати приймальна або конкурсна комісія. Ваш мотиваційний лист - це ваша головна зброя, виділіть на цей документ більшу частину свого часу. У мотивації на отримання стипендії секрет полягає в тому, щоб уважно прочитати, яку мету має організація, що надає стипендію. Швидше за все, це буде написано на офіційному сайті програми. Саме це є ключем до отримання стипендії, вам залишається тільки його підібрати. Якщо, наприклад, на сайті написано, що стипендія надається для розвитку аграрної галузі в Україні, то вам необхідно описати, що ви дуже добре розбираєтесь у цій галузі, вчились або працювали в цьому напрямі, але розумієте, що вам не вистачає якихось знань чи досвіду для того, щоб розвиватись далі, і ви хочете їх отримати саме в даному університеті. А коли ви закінчите навчання, то повернетесь до України і будете прикладати новий досвід і знання для розвитку аграрної галузі на батьківщині. Це шаблон, який вам треба мати, а ось як саме ви зможете переконати комісію, залежить від вас і ваших слів. Дуже важливою є лексика, намагайтесь підбирати ті слова, які найкращим чином висловлять вашу думку. Не варто перечитувати всі приклади мотиваційних листів з Інтернету, бо потім ви не зможете написати унікальну й хорошу мотивацію. Мотивація для вступу в університет повинна мати подібну форму, описуючи всі ваші досягнення, навички, досвід і бажання розвиватись далі. Не пишіть усе відразу, пишіть частинами, відкладайте, перечитуйте через кілька днів. Швидше за все, вона вам уже не буде подобатись, виправляйте, пишіть знову, і так, доки не отримаєте результат, який вас улаштує. Потім дайте почитати незалежним людям, краще тим, хто має якийсь досвід у написанні мотивацій і чиє знання англійської краще, ніж ваше. Так ви зможете виправити якісь помилки і мати ідеальний мотиваційний лист. Резюме (CV) - це ваша «друге обличчя». Тут дуже важливо, як саме ви представите інформацію. Краще не перевищувати розмір в одну сторінку, якщо ви тільки закінчили університет і не маєте великого досвіду роботи. Інформацію треба розділити на блоки, як правило, це освіта, досягнення, досвід роботи й т. ін. Резюме повинно мати такий вигляд, щоби при першому ж погляді можна було легко знайти необхідну інформацію. Проявіть свій творчий потенціал, використовуйте лінії, застосовуйте курсивний і жирний шрифт, але головне не перестарайтесь. Покажіть ваше резюме батькам, друзям і вислухайте їхні зауваження до загального вигляду, а не змісту. Однак зміст так само важливий, тут не повинно бути жодних граматичних або друкарських помилок. Якщо навчальний заклад чи організація, куди ви подаєте документи, не надає обов'язкову форму резюме, не забудьте, що спільною європейською вимогою є відсутність таких пунктів, як фото, рік народження (вік) і стать. Винятком є форма резюме europass, яку можна заповнити онлайн. Так само не забудьте написати про свою соціальну активність: волонтерський досвід, участь у громадських організаціях, це буде для вас тільки плюсом. Аплікаційна форма в кожної програми різна, головне - будьте уважні, щоб не допустити помилок. Якщо вам незрозумілі якісь питання, краще написати лист в університет та уточнити незрозумілі вам пункти, ніж відправити документи з помилкою. Вищеописані документи будуть необхідними для отримання будь-якої стипендії, але так само можуть існувати особливі вимоги. Якщо ви подаєте документи на стипендіальні програми, постарайтеся з'ясувати, як саме буде проходити відбір переможців. Так, наприклад, стипендіальна програма «Erasmus Mundus» має великий конкурс, причому процес відбору стипендіатів є дуже прозорим. У більшості програм «Erasmus Mundus» учасникам конкурсного відбору виставляється конкурсний бал. Такі бали висилаються всім, хто потрапив у лист очікування, а в такому листі може бути більше 60-ти осіб. Розділи, за якими проводять оцінювання кандидатів: попередня освіта й рівень оцінок, рівень університету, в якому була отримана попередня освіта, рівень знання іноземної мови, рекомендації, мотивація, інші досягнення (GRE, GMAT), професійний і науковий досвід. Максимальний бал за окремі категорії 5, і на підставі цих балів виводиться середній бал кандидата, що й дозволяє визначити тих, хто отримає стипендію. Крім усіх інших документів ще важливий і рівень університету, в якому була отримана попередня освіта, і якщо ваш університет не входить у двадцятку українських ВНЗ, то бал може бути нижче. Не соромтеся знайти людей, хто поступив у ваш університет або отримав стипендію в минулому році, й поставити їм якісь запитання, попросити поділитися з вами досвідом. Не забувайте, що безліч людей подають документи в університети і хочуть отримати фінансування, але не всі отримують позитивну відповідь. Саме від того, які документи ви відправите, від їх вигляду та змісту залежатиме, чи отримаєте ви лист про зарахування та фінансування.
|