Четвер
26.12.2024
16:13


ФОРМА ВХОДУ

Вітаю Вас Гість | RSS
Солонянська шкільна лабораторія
нових інформаційних технологій

Відділ освіти Солонянської РДА
Головна Каталог статей Реєстрація Вхід


Україна - єдина країна

Меню


Информатика и ИКТ в современной школе

Как создать свой сайт

Всё для создания сайта на ucoz


Головна » Статті » Кучеренко І.Г.

Великі інформатики. Частина четверта. Кей Алан

Алан Кей (Alan Curtis Kay; рід. 17 травня 1940) - американський вчений у галузі теорії обчислювальних систем. Один з піонерів в областях об'єктно-орієнтованого програмування та графічного інтерфейсу.

Розробив мову програмування Smalltalk, де вперше був застосований об'єктно-орієнтований підхід.

Лауреат премії Тьюрінга 2003 року за роботу над об'єктно-орієнтованим програмуванням, Премії Кіото (2004).

Один з творців проекту One Laptop Per Child.

Алан Кей народився на початку сорокових років. Його мати була професійною співачкою, тому у вихованні домінувало гуманітарне начало і значне місце приділялося музиці. У 1961 за участь в протесті проти введення відсоткової квоти для студентів-євреїв він був виключений з коледжу, став джазовим музикантом і викладачем музики по класу гітари.

 Але інший талант, який приніс йому набагато більшу популярність, несподівано виявився у Кея тоді, коли, вступивши добровільно в армію, він пройшов тест на здатність до програмування, був високо оцінений і направлений у ВПС США для роботи на комп'ютері IBM 1401. Після служби в армії було навчання в університеті штату Колорадо за фахом «математика і молекулярна біологія» і в 1966 - перехід до університету штату Юта, де відбулося знайомство з роботами Айвен Сазерленда, одного з творців віртуальної реальності.

Кей почав програмувати мовою Симула, і ось, поєднуючи ідеї, що йдуть від програмування, зі знанням біології, він сформулював принцип біологічної аналогії. Він стверджував, що ідеальний комп'ютер повинен бути подібний до живого організму, де кожна клітина індивідуальна, але разом вони можуть утворювати єдину систему, здатну до перегрупування і зміни структури.

 Восени 1968 у Кея сталася ще одна знаменна зустріч, яка багато в чому вплинула на його майбутнє. Він познайомився з Сеймуром Пайпертом (Seymour Papert) і деякий час пропрацював разом з ним в лабораторіях штучного інтелекту в Массачусетському технологічному і Стенфордському університетах. Пайперта називають батьком мови програмування Logo.

 Спостерігаючи, як Пайперт працює з дітьми, Кей зробив для себе дуже серйозні висновки щодо форм і методів взаємодії людини з комп'ютером. Пайперт і став його соратником Дуглас Енглебарт намагалися лібералізувати, олюднити комп'ютер, перетворити великовагову індустріальну машину (у той час, крім мейнфреймів, нічого й не було) з «поїзда», що рухається по лімітованим компанією шляхах, в «автомобіль», що володіє свободою пересування.

 З таким багажем Кей в 1972 перейшов в якості керівника групи перспективних досліджень (Learning Research Group) в Xerox Palo Alto Research Center (PARC).

Xerox PARC - місце зовсім унікальне. З одного боку, цілком капіталістичне: практично домігшись монополії на ринку копіювальної техніки, компанія Xerox прагнула розширити свою діяльність. З іншого - досить нетривіальне за формою. Період кінця шістдесятих - початку сімдесятих для Америки був абсолютно особливим.

 Покоління бебі-буму своїм буйним рухом протесту змінило картину світу не тільки в Європі, але і в США - країні, зовсім недавно абсолютно консервативною. Це епоха лівого студентського руху, виступів проти війни у ​​В'єтнамі, початку руху хіпі. Керівництво Xerox проявило певну прозорливість, скориставшись методикою, яку одного разу вдало застосувала ARPA при створенні глобальних комп'ютерних мереж, - але в новому виконанні.

 Ідея майже тривіальна: фінансувати університетських розумників, дати свободу, але результати їх діяльності направити в потрібне для себе русло. В даному випадку Xerox намірилася дати притулок тим, хто був не згоден з державною політикою.

 Відомо, що тоді ж стартувала потужна урядова наукова програма. Налякана успіхами СРСР в освоєнні космосу і фундаментальних наукових дослідженнях, американська адміністрація прагнула зібрати колективи вчених для вирішення важливих завдань, прокламіруемой як стратегічні і прикладні, а по суті військові.

 Пішли туди законослухняні громадяни, яких, як відомо, більшість. Результати цієї кампанії - починаючи з польотів «Аполлонов» і закінчуючи програмою «Зоряних воєн», відомі, і вони дійсно стали значною мірою базисом сучасної американської індустрії. Але «лівакам», до яких належав Алан Кей, це було не по душі.

 Вони належали до руху протесту, висловлюючи його і в науці, і в музиці, і в літературі. На пам'ять приходять такі імена, як Боб Ділан, Джоан Байес, Джером Селінджер. Учасникам цього руху потрібна була альтернативна наукове середовище, ось її-то і надала компанія Xerox у вигляді Дослідницького центру.

 Xerox PARC залишилася унікальною науковою лабораторією, але, за багатьма оцінками, компанія Xerox не зуміла скористатися отриманими там результатами в повній мірі.

 Надзавдання, поставлена ​​перед Кеєм, виглядала наступним чином. Тоді здавалося, що близький фінал паперової технології (зауважимо, що все ж кількість використовуваної сьогодні паперу не сильно скоротилася). На зміну їй повинна була прийти інша - але яка? При тому рівні апаратних засобів, який був на початку сімдесятих років, можна було тільки будувати гіпотези, хоча зрозуміло, що в основі повинен бути комп'ютер.

 Тому в Xerox PARC були створені дослідницькі групи, яким була надана повна свобода використання існуючих у той час комп'ютерів. Вчені могли будувати астрологічні прогнози або створювати системи обробки текстів для друкування антивоєнних листівок.

Цілком природно, що безліч розв'язуваних завдань служило гуманітарним цілям і помітно вплинуло на інформатизацію системи охорони здоров'я, але про це іншим разом. Головне - створення супербумагі. Саме цим і займалася група під керівництвом Алана Кея.

 Про роботу цієї групи і обстановці, їй супроводжувала, писав журнал Rolling Stones Magazine (зверніть увагу на назву!). Групі була присвячена стаття «фанатична життя і символічна смерть серед комп'ютерних Охламон» (Fanatic Life and Symbolic Death among Computer Bums. Більш точний переклад слова Bum можна знайти в спеціалізованих словниках ненормативної лексики). У ній, зокрема, говорилося: «Це було поєднання шаленого ентузіазму безвідповідальних молодиків і головного болю адміністрації, і було чудово».

 Історично людство розвивається у двох напрямках. Перше - винахід засобів, що підсилюють його можливості: колеса, телескопа, мови писемності, математики. Друге - підпорядкування цих процесів цільовим установкам і управління діяльністю окремої людини і колективів (релігії, культури, держави, різні форми організації для спільної праці).

 Наприкінці п'ятдесятих років вчені усвідомили, що комп'ютер є не тільки інструментом рахунку, а й носієм, який можна використовувати для взаємодії з людиною. Основна маса людей сьогодні уявляє собі комп'ютер в його зовнішніх інтерфейсних формах.

 Велика частина відомих методів інтерфейсів, у тому числі ідея вікна, вийшли з Xerox PARC. Ці методи і підходи враховують обмеженість людської психології. Ймовірно, за останні кілька тисяч років наш інтелект сильно не виріс, але зрозуміло, що відповідний контекст посилює логічні можливості. Тому ефективність роботи людської думки в чималому ступені залежить від якості наданого інтерфейсу ». З результатами роботи Алана Кея в Xerox PARC найбільш часто пов'язують дві назви - Dynabook і SmallTalk.

 Dynabook - прототип ноутбука

 Якщо Буш для вираження своїх поглядів побудував гіпотетичну машину memex, то Кей створив віртуальну машину Dynabook. Свою концепцію він виклав у статті Personal Dynamic Media (IEEE Computer, 1977, v. 3, № 10, p. 31). Зовсім новим було те, що Dynabook розглядалася не як обчислювальний пристрій, а як медіазасоби для користувача-непрофесіонала. Кей описав її як портативний інтерактивний пристрій з плоскопанельних сенсорним екраном, бездротовою системою комунікації та мультимедійними можливостями. Тут передбачався принцип WYSIWYG (what you see is what you get), текстові редактори і система малювання.

 Кажуть, що Кей був дуже захоплюється людиною: він настільки захопився Dynabook, що за важливістю прирівнював її до винаходу Гутенберга. Для цієї машини майбутнього був спроектований і змодельований графічний інтерфейс Star GUI, що включив всі знайомі нам сьогодні елементи - вікна, піктограми, меню і багато іншого. Графічний інтерфейс Star став прототипом інтерфейсу Macintosh.

 Проект Dynabook так ніколи і не був завершений, однак виправданість його існування була доведена впливом, який він справив на майбутнє. Правда, була одна спроба реалізації «в залізі» - під ім'ям Alto на базі мінікомп'ютера Nova, а потім Dorado.

Найбільш близькими практичними наступниками Dynabook стали Knowledge Navigator (Apple, 1987) та Newton, розроблений колишнім співробітником Apple Джоном Скаллі (John Sculley).

 Мова програмування Smalltalk

Самим значним практичним результатом роботи Алана Кея в Xerox PARC стало створення мови Smalltalk (назву можна перекласти як «невимушена розмова»). Необхідність у його розробці виникла через те, що існували в той час мови програмування в основному були орієнтовані на вирішення обчислювальних задач.

 Вони володіли необхідними засобами для роботи з символами, але були занадто професійними і не відповідали проекту Dynabook. Тому був відданий пріоритет розробці нової мови. Деякі його ідеї були запозичені у Пайперта, який будував мову Logo на основі робіт французького психолога Жана Піаже.

 Спочатку передбачалося, що Smalltalk як інструмент програмування Dynabook буде зовсім простим, доступним для дітей. Його перша версія була змодельована кількома тисячами операторів на Basic в жовтні 1972, через чотири місяці з'явилася версія на мові асемблера (Smalltalk-72), і пізніше, в 1974, коли її встановили на Alto, можна було починати експериментальну роботу з дітьми.

 До 1980 роботи по Smalltalk-72, а потім і Smalltalk-74 носили виключно локальний характер. Версію Smalltalk-80 вирішено було зробити публічною, для чого передбачалося випустити кілька типів документів, від статей до книжок (послідовно «Синя», «Помаранчева» і «Зелена»). У цій роботі значну роль зіграв Дан Інгаллс (Dan Ingalls).

 Щоб мову можна було використовувати на різних платформах, його реалізували у вигляді віртуальної машини (Virtual Machine, VM) і віртуального образу (Virtual Image, VI). VI являє собою колекцію класів, де закодована функціональність Smalltalk, включаючи визначення структур даних, методів роботи з текстами та графікою, компілятори, декомпілятори, отладчики.

 Компілятор генерував код на посередником мовою, названому byte codes. VM забезпечувала інтерпретацію байт-кодів на будь-якій платформі. У сучасного читача назви байт-код і віртуальна машина викликають цілком певні асоціації з Java.

 Майбутнє Smalltalk і його зв'язок з Java надзвичайно цікаві, але ці питання не входять в тематику статті.

Після Xerox PARC

 З відходом з Xerox PARC закінчується романтичний період життя Алана Кея. З 1984 по 1996 р. він мав статус вільного дослідника (Fellow) в Apple, потім перейшов на посаду віце-президента з досліджень і розробок в компанію Walt Disney. Зараз він веде підрозділ Walt Disney Imagineering Lab., Де розробляються найновіші атракціони для парків Disney World.

 Між іншим, з віком Алан Кей змінився не тільки зовні, тепер класична музика привертає його більше, ніж джаз.

Кучеренко Ігор

Категорія: Кучеренко І.Г. | Додав: Igor_1995 (15.12.2011)
Переглядів: 844 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Місцевий час



Корисні посилання
Солонянська СЗШ №1
Солонянський РНМК
відділ освіти
**********
Освітній портал
ДОІППО
Єдиний освітній центр



Copyright MyCorp © 2024Безкоштовний хостинг uCoz